Biblioteka
Klasa 3 b poleca do czytania "Dziewczynkę z parku".
W tym roku szkolnym w bibliotece szkolnej po raz kolejny realizujemy projekt czytelniczy „Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki”. Do wspólnych działań dołączyła klasa 3 b, która po stworzeniu kącika czytelniczego i wykonaniu chmurki Tosi rozpoczęła realizację zadań w zakresie modułu jesiennego pt.: „Mała chmurka w krainie drzew”. Po przeczytaniu książki „Dziewczynka z parku” Barbary Kosmowskiej uczniowie uzupełnili karty lekturnika, dotyczące omawianej lektury. O czym jest „Dziewczynka z parku”? To piękna i wzruszająca lektura. Autorka mówi o śmierci i stracie w sposób prosty, a jednocześnie pełen szacunku dla swoich bohaterów i czytelników. Głównej bohaterce Andzi nie jest łatwo poradzić sobie z cierpieniem po śmierci taty. Pomaga jej pamięć o pewnej tajemnicy powierzonej przez tatę. Może również liczyć na kolegę, Jeremiasza, który przywraca uśmiech na jej twarzy. O wspomnianej książce opowiedzieli równolatkom z klasy 3a uczniowie z klasy 3b. Na szkolnym korytarz, w parkowej scenerii, przeczytali im fragmenty książki. Chętni wyrażali swoje emocje w kalamburach oraz w rysunku.
"Mona Lisa Challenge" ogólnopolski konkurs kreatywny
Gratulujemy naszym Uczniom kreatywności i z niecierpliwością czekamy na wyniki!
Biblioteka - tu kwitnie wyobraźnia!
„Biblioteka - tu kwitnie wyobraźnia!” W dniu dzisiejszym hasło tegorocznych obchodów Miesiąca Bibliotek Szkolnych, zainspirowało uczniów z klasy 2 a do zabawy w ogrodników. Pod fachowym okiem Pani Estery Jędrzejewskiej, która prowadzi „Kwiaciarnię Polna” w Bożympolu oraz sprawuje funkcję radnej w naszej gminie, uczniowie posadzili w doniczkach cebulki wiosennych kwiatów. Pani Estera zaprosiła również dzieci do pogawędki na temat pięknego i pachnącego świata kwiatów. Sprawiła, że poczuliśmy się jak w kwiaciarni i wyobraziliśmy sobie, ile cierpliwości i wyobraźni wymaga praca kwiaciarki. Bardzo serdecznie dziękujemy pani Esterze za poświęcony czas i upominki (także te słodkie: ) i obiecujemy opiekować się posadzonymi roślinkami, żeby na wiosnę cieszyć się ich pięknem.
Sensoryczny kogel - mogel. Dzień bez skarpetki
Dzień bez skarpetki Lekturą „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” Justyny Bednarek rozpoczęliśmy, we współpracy z Biblioteką Publiczną, projekt „Sensoryczny kogel – mogel”. Odbiorcy projektu, przedszkolaki z grupy 0E, wysłuchały opowieści o skarpetce...która wygrała casting i zrobiła karierę filmową, a następnie wykonały swoje skarpetkowe stworki. Wszystkie piękne jak gwiazdy filmowe!
Czytamy - doświadczamy. Spotkanie 2 z pierwszakami
Przygoda z nauką. PAPIER Za nami kolejne spotkanie z cyklu „Czytamy – doświadczamy”. W październiku – miesiącu bibliotek szkolnych - pierwszoklasiści spotkali się w bibliotece, aby zagłębić tajniki PAPIERU. Tam przeprowadziliśmy kilka eksperymentów z papierową kartką w roli głównej. Rozszyfrowaliśmy „tajną wiadomość” i odgadliśmy miejsce ukrycia cukierków. Pozwoliliśmy zakwitnąć papierowym kwiatom, cierpliwie obserwowaliśmy, jak papier zmienia kolor. Eksperymenty okazały się doskonałym sposobem na praktyczne poznawanie świata, a wykonane przez dzieci papierowe samoloty i czapeczki przypominać im będą o ciekawym spotkaniu w bibliotece.
Zagrajmy w planszówki
Uczniowie z pewnością poleciliby Wam gry planszowe, w które grali podczas przerw lekcyjnych. Zdążyli rozegrać partyjkę szachów i zbić kilka pionków z planszy chińczyka. A wszystko to …bo niedawno świętowaliśmy Dzień Gier Planszowych. Wszyscy grali…graliśmy i my!
"Czytamy z sercem" spotkanie z pielęgniarką
5 października w bibliotece zakończyliśmy obchody ogólnopolskiej akcji „Czytamy z sercem”. Przez ostatni tydzień podjęliśmy wiele działań promujących czytelnictwo i zdrowy styl życia. Dzisiaj, na warsztatach z pierwszej pomocy przedmedycznej, z trzecioklasistami spotkała się Pani Dominika Budasz wykonująca zawód pielęgniarki w Szpitalu Dziecięcym Polanki w Gdańsku. Na początek Pani Dominika zaproponowała dzieciom obejrzenie serialu „Było sobie życie. Serce”. Odcinek zabrał ich na wyprawę w głąb ludzkiego organizmu i opowiedział o funkcjonowaniu w nim serca. Po filmie pielęgniarka przypomniała uczniom, jak należy zachować się w sytuacji stanowiącej zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi. Zademonstrowała na fantomie, we współpracy z uczniami, jak należy prawidłowo wykonywać resuscytację. Ważną częścią spotkania był pokaz z użyciem defibrylatora AED, który na uczniach zrobił duże wrażenie. Na zakończenia Pani Dominika przeczytała dzieciom fragment książki Wojciecha Widłaka „Dwa serca anioła”. Pięknej książki z happy endem. O oprawę artystyczną zadbało Kółko Biblioteczne, przedstawiając scenkę nawiązującą tematycznie do spotkania.
Czytamy z Sercem
W dniu dzisiejszym w naszej szkole odbyło się spotkanie autorskie on-line z pisarzem dla dzieci, tłumaczem, leksykografem, autorem wielu nagród literackich, Pawłem Beręsewiczem. Odbyło się ono w ramach Ogólnopolskiej Akcji Czytelniczej „CZYTAMY Z SERCEM”, a jego uczestnikami byli uczniowie z klasy 4 a oraz wielu innych z całej Polski. Podczas spotkania autor opowiedział słuchaczom o bohaterach książki „Jak zakochałem Kaśkę Kwiatek”. Przeczytał także fragment ze wspomnianej książki, odnosił się także do innych napisanych przez siebie pozycji. Na koniec spotkania chętnie odpowiadał na pytania zadawane pisarzowi na czacie. Wszystkich zainteresowanych literaturą Pawła Beręsewicza zapraszamy do biblioteki. Czeka tam na czytelników kilka powieści autora, w tym „Jak zakochałem Kaśkę Kwiatek”.
Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych
Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych „TU KWITNIE WYOBRAŹNIA” to hasło przewodnie tegorocznych obchodów „Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych”. Co zaproponowaliśmy z tej okazji? Kiermasz taniej książki, Warsztaty ogrodnicze dla uczniów „Tu (na wiosnę) zakwitnie wyobraźnia” „Bądź dobry dla ludzi” warsztaty dla trzecioklasistów (we współpracy z pielęgniarką), „Sensoryczny kogel – mogel” z przedszkolakami „Czytamy – doświadczamy”, Przygoda z nauką w klasie 1 „ Poznajmy papier”, 10.10 „Zagrajmy w planszówki!” z okazji Dnia Gier Planszowych,ni, 30. 10 - Uroczyste pasowanie na czytelnika uczniów klas I.
CZYTAMY Z SERCEM !
W piątek, 29 września nasza szkoła przyłączyła się do Ogólnopolskiej Akcji Czytelniczej „Czytamy z Sercem”. Jest to wydarzenie łączące dwa obchodzone tego dnia święta: Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania oraz Światowy Dzień Serca. Celem akcji jest promocja czytelnictwa oraz propagowanie zdrowego stylu życia. W obchody włączyła się klasa 4 c, która tego dnia wzięła udział w „Spacerze Serc”. Wędrując ulicami Łęczyc, uczniowie zachęcali przechodniów do głośnego czytania oraz dbania o serce. Odwiedzili także Urząd Gminy, w którym zostali bardzo mile przyjęci przez Wójta Gminy. Zajrzeli do sklepów i na Posterunek Policji. Napotkanym rozdawali pamiątkowe serca z sentencjami. Docelowym miejscem spaceru był stadion sportowy. Tam na uczniów czekała niespodzianka przygotowana przez ich rodziców. Ognisko z kiełbaskami oraz wspólne gry i zabawy świetnie zintegrowały uczniów. Dziewczyny, z okazji Dnia Chłopaka, przygotowały również dla swoich kolegów pyszne marchewkowe ciasto i upominki. Doskonały nastrój zagwarantowała wszystkim piękna pogoda oraz połączenie ruchu na świeżym powietrzu z promocją czytelnictwa i zdrowego trybu życia. P.S. Bardzo dziękujemy Pani Katarzynie Pajączkowskiej –przewodniczącej Rady Rodziców, za ogromną pomoc w zorganizowaniu spotkania.
Przygoda z nauką. ZIEMNIAK
W dniu dzisiejszym, wraz z klasą I a, Panią Lidką i Panią Dyrektor, rozpoczęliśmy, przygodę z czytaniem – doświadczaniem. Nasze pierwsze spotkanie poświęciliśmy ZIEMNIKAKOWI, wszakże jesień to doskonała okazja do lepszego poznania tego popularnego warzywa. Wspólną zabawę rozpoczęliśmy na podwórku szkolnym, od wysłuchania krótkiej bajki o ZIEMNIAKU. Wiele radości sprawiły, nie tylko dzieciom:), prawdziwe wykopki, a także konkurencje sportowe z ziemniakiem w roli głównej. Wszyscy wspaniale się bawili, a piękna, słoneczna pogoda umiliła nam pobyt na świeżym powietrzu. Następnie spotkanie przeniosło się do biblioteki, gdzie przyjrzeliśmy się ZIEMNIAKOWI z bliska. Przeprowadziliśmy kilka ciekawych doświadczeń, min. drążyliśmy studnie w ziemniakach, uczyliśmy je pływać...i dzieliliśmy się wrażeniami ze wspólnego eksperymentowania.
Czytamy - doświadczamy
„Książka – to mistrz, za darmo nauki udziela.” Ambroży Grabowski Innowacja pedagogiczna „Czytamy - doświadczamy” Tytuł innowacji: „Czytamy - doświadczamy” Adresat innowacji: klasa 1 a Okres realizacji: wrzesień 2023 r. – styczeń 2024 r. 7. Cele innowacji: Główny cel projektu to budowanie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do literatury, popularyzowanie czytelnictwa, zaktywizowanie do twórczego wysiłku i integrowanie społeczności uczniowskiej. Zaplanowane działania pedagogiczne mają również na celu rozbudzanie zainteresowań fizycznymi i przyrodniczymi zjawiskami, lepsze ich zrozumienie oraz nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych. Rozwijanie pamięci i wyobraźni, w tym wyobraźni przestrzennej, a także indywidualnych uzdolnień uczniów. Rozwój nowoczesnych kompetencji z pakietu 4K: min. kreatywności, komunikacji, twórczego myślenia. Promocja biblioteki i szkoły w środowisku lokalnym. 8. Opis innowacji: Innowacja wskazuje na przyjazne formy zdobywania wiedzy i umiejętności. Ukazuje książkę i czytanie, jako formę relaksu oraz rozrywkę, która korzystnie wpłynie na sferę aktywności twórczej dziecka. Zabawy eksperymentalne – badawcze stwarzają fantastyczną płaszczyznę do kształtowania się w umyśle dziecka nowych operacji umysłowych tj. analiza, synteza, porównywanie i uogólnianie. Przy okazji dzieci rozwijają umiejętność krytycznego myślenia, wytrwałość, koncentrację uwagi, spostrzegawczość oraz poszerzają horyzonty myślowe. Praca z pierwszoklasistami daje ogromnie dużo możliwości, gdyż są one bardzo ciekawe świata, a jednocześnie otwarte i chętne do każdej aktywności zaproponowanej przez osobę prowadzącą. Dzieci uczą się wszystkimi zmysłami. W toku zabaw i eksperymentów odkrywają świat literatury i dotąd nieznane im fakty. Tego typu zajęcia stanowią dla dzieci źródło bardzo wielu nowych przeżyć i emocji, jakie wiążą się z samodzielnym odkrywaniem i badaniem właściwości rozmaitych zjawisk czy przedmiotów. Zajęcia odbywać się będą w bibliotece szkolnej, w ramach zajęć dydaktycznych, jako element dodatkowy. 1 raz w miesiącu, przez sześć miesięcy, począwszy od września 2023 roku. 9. Metody i formy pracy z uczniami Metody czynne: • praktyczne: pokaz z objaśnieniem, pokaż z instruktażem, • praktyczne działanie: badanie, eksperymentowanie, montowanie, pomiar, konstruowanie, • metody aktywizujące: zabawy badawcze, doświadczenia, zabawa dydaktyczna z elementami eksperymentu, burza mózgów. Metody oglądowe: • obserwacja, • pokaz, • podanie przykładu, wzoru postępowania. Metody słowne: • rozmowy, • opis, • zagadki, • tekst książki, • objaśnienia, • instrukcje. 10. Formy pracy • praca indywidualna, • w małych zespołach, 11. Tematyka zajęć Zaproponowana innowacja dotyczy 6 spotkań czytelniczych, opartych na omówieniu treści 6 książek z serii. „Akademia mądrego dziecka” Miesiąc Tytuł książki i podjęte działania wrzesień Przygoda z nauką. Ziemniak - poznajmy ziemniak - wykiełkuj ziemniak -naucz ziemniak pływać październik Przygoda z nauką. Papier - poznajmy papier - pozwól zakwitnąć papierowym kwiatom, - pofarbuj papierowy ręcznik listopad Przygoda z nauką. Cytryna - poznajmy cytrynę - wyczyść monetę - napisz tajną wiadomość grudzień Przygoda z nauką. Sól - poznajmy sól - wyhoduj kryształki soli - zrób wulkan solny styczeń Przygoda z nauką. Balon - poznajmy balon - zamień balon w rakietę - wyślij balon w powietrze 12. Ewaluacja Ewaluacja przeprowadzona zostanie na podstawie: • systematycznej obserwacji dzieci i ich działań szczególnie podczas spontanicznych zabaw i praktycznych realizacji treści innowacji, • rozmów z dziećmi, • rozmów z wychowawcą i rodzicami, i ich opinii zebranej na podstawie ankiety na zakończenie innowacji. 13. Spodziewane efekty Dla dziecka: wzrost zainteresowania książką i biblioteką, wzrost zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi, rozwój wyobraźni i wrażliwości przyrodniczej, umiejętność przeprowadzenia obserwacji i prostych eksperymentów, rozwój myślenia przyczynowo - skutkowego i kreatywności, umiejętność współpracy w zespole. Dla szkoły wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły, promocja szkoły w środowisku lokalnym. 14. Dokumentowanie przebiegu innowacji: zapisy w dzienniku biblioteki szkolnej, strona internetowa szkoły. 15. Podsumowanie Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z czytania i przeprowadzenia eksperymentów wyjaśniających różnorodne zjawiska przyrodnicze. Dzięki obserwacji i czynnemu uczestnictwu uczniowie będą mogli samodzielnie doświadczyć i zrozumieć szereg zjawisk, które dzieją się wokół nich każdego dnia, które widzą, ale nie do końca rozumieją jak one powstają i dlaczego występują. Ponadto przeprowadzenie powyższej innowacji daje dzieciom możliwość nauki pracy w grupie, prowadzenia obserwacji, wyciągania wniosków, a także da możliwość rozwijania zainteresowań i pogłębiania wiedzy przyrodniczej.
Dzień Kropki
Dziś w bibliotece bawiliśmy się na okrągło:) Świętowaliśmy Dzień Kropki – święto kreatywności, odkrywania w sobie talentów i odwagi. Wspólnie z nami, Bibliotekarkami, bawiły się przedszkolaki z grupy 0 A, które podczas zajęć poznały małą Vashti, bohaterkę z książki pt.”Kropka”. Dzieci „wyturlały” również KROPKA, trzeba przyznać całkiem fajnego:) . Za piękną pracę otrzymały na pamiątkę kolorowanki – sówki, oczywiście ..całe w kropki. Przyjemnego kolorowania Przedszkolaki. A na przerw śródlekcyjnych, to dopiero było wesoło.:) Uczniowie turlali i rysowali Kropka, odgadywali hasła zaszyfrowane alfabetem Morsea i zajadali cukierki.
Ogólnopolska akcja czytelnicza "Jak nie czytam, jak czytam!"
Uczestniczyliśmy w V edycji ogólnopolskiej akcji czytelniczej „Jak nie czytam, jak czytam!” W dniu 7 czerwca nasza szkoła przyłączyła się do najliczniejszej ogólnopolskiej akcji czytelniczej „Jak nie czytam, jak czytam”. Symbolem wspólnego działania w tejże akcji była liczba osób czytających w jednym momencie. Naszą bibliotekę reprezentowali trzecioklasiści. Klasa 3b czytała podczas wycieczki do Strzebielina. Goszcząc u Pani Małgorzaty Mazur w Bibliotece Publicznej, uczniowie buszowali między regałami w poszukiwaniu ulubionej książki. Punktualnie o godzinie 10.00 zanurzyli się w literackim świecie, po czym Pani Małgosia zaproponowała dzieciom spacer po szkole. Trzecioklasiści zostali miło przyjęci przez dyrekcję szkoły, nauczycieli oraz równolatków ze strzebielińskiej podstawówki. W miłym towarzystwie czas płynął szybko. Dzieci podziękowały Pani Małgosi za gościnę i upominki, po czym udały się plac zabaw, na lody i w drogę powrotną. Do pobicia rekordu czytania swoją cegiełkę dołożyła również 3a, która postawiła w tym dniu na plenerowe czytanie. Zielony plac koło szkoły pozwolił im na oddanie się przyjemnej lekturze oraz integrujące zabawy kreatywno - ruchowe. W młodych czytelnikach tkwi siła i niebawem przekonamy się czy rekord został ustanowiony. Organizatorem akcji była redakcja miesięcznika "Biblioteka w Szkole”, we współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Łęczycach oraz Biblioteką Szkolną.