Czytamy - doświadczamy

innowacja w naszej bibliotece!

Utworzono: 21-09-2023

Książka – to mistrz, za darmo nauki udziela.” 

                                                                                                                                   Ambroży Grabowski

 

Innowacja pedagogiczna „Czytamy       -   doświadczamy”

 

  1. Tytuł  innowacji: „Czytamy    -     doświadczamy”
  2. Adresat innowacji: klasa 1 a
  3. Okres realizacji: wrzesień 2023 r. – styczeń 2024 r.

7. Cele innowacji:

  • Główny cel projektu to budowanie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do literatury, popularyzowanie czytelnictwa, zaktywizowanie do twórczego wysiłku i integrowanie społeczności uczniowskiej.
  • Zaplanowane działania pedagogiczne mają również na celu rozbudzanie zainteresowań fizycznymi i przyrodniczymi zjawiskami, lepsze ich zrozumienie oraz nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.
  • Rozwijanie pamięci i wyobraźni, w tym wyobraźni przestrzennej, a także indywidualnych uzdolnień uczniów.
  • Rozwój nowoczesnych kompetencji z pakietu 4K: min.  kreatywności, komunikacji, twórczego myślenia.
  • Promocja biblioteki i szkoły w środowisku lokalnym.

   8. Opis innowacji:

Innowacja wskazuje na przyjazne formy zdobywania wiedzy i umiejętności. Ukazuje książkę i czytanie, jako formę relaksu oraz rozrywkę, która korzystnie wpłynie na sferę aktywności twórczej dziecka. Zabawy eksperymentalne – badawcze stwarzają fantastyczną płaszczyznę do kształtowania się w umyśle dziecka nowych operacji umysłowych tj. analiza, synteza, porównywanie i uogólnianie. Przy okazji dzieci rozwijają umiejętność krytycznego myślenia, wytrwałość, koncentrację uwagi, spostrzegawczość oraz poszerzają horyzonty myślowe.

Praca z pierwszoklasistami daje ogromnie dużo możliwości, gdyż są one bardzo ciekawe świata, a jednocześnie otwarte i chętne do każdej aktywności zaproponowanej przez osobę prowadzącą. Dzieci uczą się wszystkimi zmysłami. W toku zabaw i eksperymentów odkrywają świat literatury i dotąd nieznane im fakty. Tego typu zajęcia stanowią dla dzieci źródło bardzo wielu nowych przeżyć i emocji, jakie wiążą się z samodzielnym odkrywaniem i badaniem właściwości rozmaitych zjawisk czy przedmiotów.

Zajęcia odbywać się będą w bibliotece szkolnej, w ramach zajęć dydaktycznych, jako element dodatkowy. 1 raz w miesiącu, przez sześć miesięcy, począwszy od września 2023 roku.

9. Metody i formy pracy z uczniami

Metody czynne:
• praktyczne: pokaz z objaśnieniem, pokaż z instruktażem,
• praktyczne działanie: badanie, eksperymentowanie, montowanie, pomiar, konstruowanie,
• metody aktywizujące: zabawy badawcze, doświadczenia, zabawa dydaktyczna
z elementami eksperymentu, burza mózgów.
Metody oglądowe:
• obserwacja,
• pokaz,
• podanie przykładu, wzoru postępowania.
Metody słowne:
• rozmowy,
• opis,
• zagadki,
• tekst książki,
• objaśnienia,
• instrukcje.


10. Formy pracy


• praca indywidualna,
• w małych zespołach,

 

11.  Tematyka zajęć

Zaproponowana innowacja dotyczy 6 spotkań czytelniczych,  opartych na omówieniu treści 6 książek z serii.  „Akademia mądrego dziecka”

Miesiąc

Tytuł książki i podjęte działania

wrzesień

Przygoda z nauką. Ziemniak

- poznajmy ziemniak

- wykiełkuj ziemniak

-naucz ziemniak pływać

 

październik

Przygoda z nauką. Papier

- poznajmy papier

- pozwól zakwitnąć papierowym kwiatom,

- pofarbuj papierowy ręcznik

listopad

Przygoda z nauką. Cytryna

- poznajmy cytrynę

- wyczyść monetę

- napisz tajną wiadomość

grudzień

Przygoda z nauką. Sól

- poznajmy sól

- wyhoduj kryształki soli

- zrób wulkan solny

styczeń

Przygoda z nauką. Balon

- poznajmy balon

- zamień balon w rakietę

- wyślij balon w powietrze

 

 

12. Ewaluacja


Ewaluacja przeprowadzona zostanie na podstawie:
• systematycznej obserwacji dzieci i ich działań szczególnie podczas
spontanicznych zabaw i praktycznych realizacji treści innowacji,
• rozmów z dziećmi,
• rozmów z wychowawcą i rodzicami,  i ich opinii zebranej na podstawie ankiety na zakończenie innowacji.
 

13. Spodziewane efekty

Dla dziecka:

  • wzrost zainteresowania książką i biblioteką,
  • wzrost zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi,
  • rozwój wyobraźni i wrażliwości przyrodniczej,
  • umiejętność  przeprowadzenia  obserwacji i prostych eksperymentów,
  • rozwój myślenia przyczynowo - skutkowego i kreatywności,
  • umiejętność współpracy w zespole.

Dla szkoły

  • wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły,
  • promocja szkoły w środowisku lokalnym.

 

14. Dokumentowanie przebiegu innowacji:

 

  • zapisy w dzienniku biblioteki szkolnej,
  • strona internetowa szkoły.

 

15. Podsumowanie

 

Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z czytania
i przeprowadzenia eksperymentów wyjaśniających różnorodne zjawiska przyrodnicze. Dzięki obserwacji i czynnemu uczestnictwu uczniowie będą mogli samodzielnie doświadczyć i zrozumieć szereg zjawisk, które dzieją się wokół nich każdego dnia, które widzą, ale nie do końca rozumieją jak one powstają i dlaczego występują. Ponadto przeprowadzenie powyższej innowacji daje dzieciom możliwość nauki pracy w grupie, prowadzenia obserwacji, wyciągania wniosków, a także da możliwość rozwijania zainteresowań i pogłębiania wiedzy przyrodniczej.

Czytamy - doświadczamy