Czytamy - doświadczamy
innowacja w naszej bibliotece!
„Książka – to mistrz, za darmo nauki udziela.”
Ambroży Grabowski
Innowacja pedagogiczna „Czytamy - doświadczamy”
- Tytuł innowacji: „Czytamy - doświadczamy”
- Adresat innowacji: klasa 1 a
- Okres realizacji: wrzesień 2023 r. – styczeń 2024 r.
7. Cele innowacji:
- Główny cel projektu to budowanie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do literatury, popularyzowanie czytelnictwa, zaktywizowanie do twórczego wysiłku i integrowanie społeczności uczniowskiej.
- Zaplanowane działania pedagogiczne mają również na celu rozbudzanie zainteresowań fizycznymi i przyrodniczymi zjawiskami, lepsze ich zrozumienie oraz nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.
- Rozwijanie pamięci i wyobraźni, w tym wyobraźni przestrzennej, a także indywidualnych uzdolnień uczniów.
- Rozwój nowoczesnych kompetencji z pakietu 4K: min. kreatywności, komunikacji, twórczego myślenia.
- Promocja biblioteki i szkoły w środowisku lokalnym.
8. Opis innowacji:
Innowacja wskazuje na przyjazne formy zdobywania wiedzy i umiejętności. Ukazuje książkę i czytanie, jako formę relaksu oraz rozrywkę, która korzystnie wpłynie na sferę aktywności twórczej dziecka. Zabawy eksperymentalne – badawcze stwarzają fantastyczną płaszczyznę do kształtowania się w umyśle dziecka nowych operacji umysłowych tj. analiza, synteza, porównywanie i uogólnianie. Przy okazji dzieci rozwijają umiejętność krytycznego myślenia, wytrwałość, koncentrację uwagi, spostrzegawczość oraz poszerzają horyzonty myślowe.
Praca z pierwszoklasistami daje ogromnie dużo możliwości, gdyż są one bardzo ciekawe świata, a jednocześnie otwarte i chętne do każdej aktywności zaproponowanej przez osobę prowadzącą. Dzieci uczą się wszystkimi zmysłami. W toku zabaw i eksperymentów odkrywają świat literatury i dotąd nieznane im fakty. Tego typu zajęcia stanowią dla dzieci źródło bardzo wielu nowych przeżyć i emocji, jakie wiążą się z samodzielnym odkrywaniem i badaniem właściwości rozmaitych zjawisk czy przedmiotów.
Zajęcia odbywać się będą w bibliotece szkolnej, w ramach zajęć dydaktycznych, jako element dodatkowy. 1 raz w miesiącu, przez sześć miesięcy, począwszy od września 2023 roku.
9. Metody i formy pracy z uczniami
Metody czynne:
• praktyczne: pokaz z objaśnieniem, pokaż z instruktażem,
• praktyczne działanie: badanie, eksperymentowanie, montowanie, pomiar, konstruowanie,
• metody aktywizujące: zabawy badawcze, doświadczenia, zabawa dydaktyczna
z elementami eksperymentu, burza mózgów.
Metody oglądowe:
• obserwacja,
• pokaz,
• podanie przykładu, wzoru postępowania.
Metody słowne:
• rozmowy,
• opis,
• zagadki,
• tekst książki,
• objaśnienia,
• instrukcje.
10. Formy pracy
• praca indywidualna,
• w małych zespołach,
11. Tematyka zajęć
Zaproponowana innowacja dotyczy 6 spotkań czytelniczych, opartych na omówieniu treści 6 książek z serii. „Akademia mądrego dziecka”
Miesiąc | Tytuł książki i podjęte działania |
wrzesień | Przygoda z nauką. Ziemniak - poznajmy ziemniak - wykiełkuj ziemniak -naucz ziemniak pływać
|
październik | Przygoda z nauką. Papier - poznajmy papier - pozwól zakwitnąć papierowym kwiatom, - pofarbuj papierowy ręcznik |
listopad | Przygoda z nauką. Cytryna - poznajmy cytrynę - wyczyść monetę - napisz tajną wiadomość |
grudzień | Przygoda z nauką. Sól - poznajmy sól - wyhoduj kryształki soli - zrób wulkan solny |
styczeń | Przygoda z nauką. Balon - poznajmy balon - zamień balon w rakietę - wyślij balon w powietrze |
12. Ewaluacja
Ewaluacja przeprowadzona zostanie na podstawie:
• systematycznej obserwacji dzieci i ich działań szczególnie podczas
spontanicznych zabaw i praktycznych realizacji treści innowacji,
• rozmów z dziećmi,
• rozmów z wychowawcą i rodzicami, i ich opinii zebranej na podstawie ankiety na zakończenie innowacji.
13. Spodziewane efekty
Dla dziecka:
- wzrost zainteresowania książką i biblioteką,
- wzrost zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi,
- rozwój wyobraźni i wrażliwości przyrodniczej,
- umiejętność przeprowadzenia obserwacji i prostych eksperymentów,
- rozwój myślenia przyczynowo - skutkowego i kreatywności,
- umiejętność współpracy w zespole.
Dla szkoły
- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły,
- promocja szkoły w środowisku lokalnym.
14. Dokumentowanie przebiegu innowacji:
- zapisy w dzienniku biblioteki szkolnej,
- strona internetowa szkoły.
15. Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z czytania
i przeprowadzenia eksperymentów wyjaśniających różnorodne zjawiska przyrodnicze. Dzięki obserwacji i czynnemu uczestnictwu uczniowie będą mogli samodzielnie doświadczyć i zrozumieć szereg zjawisk, które dzieją się wokół nich każdego dnia, które widzą, ale nie do końca rozumieją jak one powstają i dlaczego występują. Ponadto przeprowadzenie powyższej innowacji daje dzieciom możliwość nauki pracy w grupie, prowadzenia obserwacji, wyciągania wniosków, a także da możliwość rozwijania zainteresowań i pogłębiania wiedzy przyrodniczej.